سياست جديد آمريکا رژيم ايران را به سمت پرتگاه سوق می دهد


DMChXNhW0AEQD8v.jpgدونالد ترامپ روز جمعه ۱۳اکتبر (21مهر ۹۶) استراتژی جدید کاخ سفید در قبال سیاست بی ثبات کننده رژیم ایران در منطقه و فعالیت های موشکی اش اعلام کرد. این استراتژی برخلاف ۶۰ سال گذشته که همواره سیاست کاخ سفید در حمایت و همسویی با رژیم های دیکتاتوری و بر علیه منافع مردم ایران بود به نحو بی سابقه ای در حمایت و هم سویی با مردم ایران است.  کشورهای مهم منطقه بویژه عربستان و مصر که همواره نگران سیاست های بی ثبات کننده رژیم ایران و دخالت های این رژیم در امور داخلی کشورهای عربی بوده اند با تاکید بر خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی و احترام به رعایت  اصل حسن همجواری  از استراتژی جدید رئیس جمهور آمریکا قویا استقبال کردند.

جنبش اپوزسیون ایران به رهبری مریم رجوی  که پرچمدار سیاست منزوی کردن رژیم ایران است. ضمن استقبال  از استراتژی جدید کاخ سفید که تاکیدی بر عدم مشروعیت رژیم ایران است خواستار حمایت از تغییر رژیم توسط مردم ایران شد. 
'' او گفت ترامپ و جامعه بین المللی باید در حال حاضر به سمت "راه حل نهایی: سرنگونی رژیم و ایجاد آزادی و دموکراسی در ایران" عمل کنند.
استراتژی جدید آمریکا که با عدم تایید برجام توسط دونالد ترامپ و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی قلب  و شریان های اصلی رژیم ایران را نشانه گرفته است. با ابراز خوشحالی مردم ایران و منطقه از یک سو و با ابراز نگرانی و وحشت رژیم ایران و حامیان سیاست معامله و تعامل با این رژیم از سوی دیگر روبرو گردید.
به نوشته واشینگتن پست«شروع این استراتژی یک تغییر مهم در سیاست آمریکا در خاورمیانه است که از تمرکز صرف روی جنگ با داعش فاصله می‌گیرد و به‌سمت تلاش برای عقب راندن گسترش ایران در منطقه حرکت می‌کند.»
گامهای عملی در راستای پیش برد این استراتژی با هماهنگی دستگاههای اداری کاخ سفید و سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان و کشورهای منطقه و قعطنامه های تحریم حزب الله لبنان به عنوان شاخه نظامی سپاه پاسداران در لبنان و جلوگیری از برنامه موشک های  بالستیک قاره‌پیما که  شرکتها، بانکها و اشخاص ایرانی و  غیر ایرانی را که از برنامه تسلیحاتی غیرقانونی این رژیم حمایت می‌کنند را  تحت فشار می‌گذارد آغاز گردیده است که هدف از آن به گفته رکس تیلرسون «قیچی کردن بالهای رژیم ایران» و به عبارتی جمع کردن دست و پای این اختاپوس از منطقه است.

اگرچه از یک سو گمانه زنی ها و تحلیل و تفسیرها در دو سر طیف موافقین و مخالفین این استراتژی گوناگون و متفاوت است اما باور به تغییر سیاست کاخ سفید از سازش و باج دهی و سهیم کردن و نقش قائل شدن برای رژیم ایران در منطقه در دوره اوباما به قاطعیت و تقابل با نقش بی ثبات کننده این رژیم به شناخت و درک شرایط جدید بین المللی کمک می کند.
استراتژی جدید کاخ سفید نه بر جنگ و تغییر رژیم بلکه بر  جمع  کردن دست و بال رژیم ایران در منطقه و بستن حفره های توافقنامه اتمی که راه دست یابی رژیم ایران به بمب اتم و تولید موشک های بالستیک نمی بندد تاکید دارد و بر این اساس نمی تواند مورد توافق اروپا که  دارای  منافع اقتصادی در ایران است نباشد. زیرا علاوه بر ساختار سیاسی و نظامی حکومت ایران اقتصاد این حکومت نیز در کنترل و تیول سپاه پاسداران است. بنابر این تحریمهای اعمال شده علیه رژیم ایران و سپاه پاسداران و حزب الله لبنان و ... که در گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر و پولشویی فعال بوده و هستند بانکها و شرکت های اروپایی را نیز در خطری جدی قرار داده است.
تحریم  و نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی با واکنش حسن روحانی که به عنوان یک آخوند مدره  در غرب تبلیغ میشد در حمایت از پاسداران و دفاع تمام قد از فعالیت های بی ثبات کننده آن در عراق  و سوریه و لبنان و یمن همراه بود و بادکنک مدره نمایی اش را ترکاند. با اینکه  تجار اروپایی از  دلارهای نفتی همچنان و تا وقتی که زیانبار نباشند نمی توانند و نمی خواهند صرف نظر کنند و رژیم درمانده و محتاج به پول و لابیگری  نیز با  بفرما زدن به  خوان یغمایی چون نفت و گاز و دیگر منابع کشور ایران به بهره دو سویه سیاست مماشات امیدوار است؛ اما دیگر نمی توان به بهانه دورغین تقویت جناح مدره بر فعالیت های موشکی؛ اقدامات تروریستی و بی ثبات کننده سپاه پاسداران مورد حمایت حسن روحانی و جواد ظریف و نقض فاحش و روزانه حقوق بشر چشم بست؛ ریسک جریمه های سنگین معامله اقتصادی و بانکی با رژیم ایران را پذیرفت و مشغول معامله و تعامل با رژیم ایران شد. 
علی خامنه ای رهبر رژیم ایران در یک سخنرانی در واکنش به استراتژی جدید آمریکا ضمن دفاع از حضور سپاه پاسداران در عرق و سوریه و یمن  از اروپایی ها خواست که بر علیه سیاست ترامپ قوی عمل کنند. اما در درون رژیم ایران امیدی به اروپایی ها نیست و بر این باورند که اروپا در نهایت بین ایران و آمریکا دومی را انتخاب خواهد کرد و مبادلات اقتصادی تریلیاردی را به خاطر تجارت میلیونی با ایران رها نخواهد کرد. همچنین باید اضافه کرد اروپا ریسک تهدید ترامپ به خروج از ناتو را نخواهد پذیرفت.
تا این لحظه  به رغم ترس و نگرانی شدید و اعتراف به ابعاد و عواقب استراتژی جدید آمریکا  رژیم ایران در حرف و عمل بر ادامه سیاست های بی ثبات کننده و فعالیت های موشکی تاکید می ورزد. فؤاد ایزدی از کارشناسان باند خامنه‌ای ـ 3آبان 96 در  یک برنامه تلویزیونی  اعتراف می کند که تحریمهای سپاه به‌موجب قانون «کاتسا» و قرار گرفتن در لیست وزارت خزانه‌داری خطرناکتر است و بر اساس آن نه تنها سپاه پاسداران، بلکه حتی ارتش رژیم هم به‌دلیل ارتباط تنگاتنگی که با سپاه و برنامه موشکی و سایر پروژه‌های جنگ‌افروزانه و تروریستی رژیم دارد، مشمول همان تحریمها و نامگذاری قرار می‌گیرد. چرا که هدف استراتژی جدید آمریکا این است که «همه اهرمهای قدرت را از دست  ایران بگیرد... و همان کاری را که با هسته‌یی کرد در حوزه‌های دیگر مانند موشکی و نفوذ منطقه‌یی انجام بدهد.. که در این صورت از برجام جز پوسته‌یی باقی نمی‌ماند».
آیا رژیم ایران می خواهد و می تواند به مقابله با استراتژی آمریکا با گسترش تروریسم و بی ثباتی و جلوگیری از بازرسی از سایت های نظامی اش بپردازد؟
اقدامات بیشتر آمریکا بویژه بازنگری برجام توسط کنگره و تلاش های آمریکا برای دور کردن عراق و بیرون کردن شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در این کشور و سوریه  که میدان آزمون و محک استراتژی جدید آمریکاست و آغاز تاثیر تحریمها و گسترش این تحریمها که می تواند تمامی ارکان حکومت ایران را هدف قرار دهد رژیم ایران را در معرض یک انتخاب جدی و سرنوشت ساز قرار میدهد. تقابل یا عقب نشینی و وقت کشی تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ گزینه های پیش روی حاکمان ایران هستند. بحران سازی و جنگ و خونریزی مانند لشگر کشی و اشغال کردستان عراق توسط حشدالشعبی و گسترش تروریسم ابزارهای سپاه پاسداران حکومت ایران هستند. اما عوامل بسیار دیگری می تواند به سود یا زیان آنها عمل کند که از جمله نارضایتی عمیق اجتماعی که در ایران وجود دارد و به رسمیت شناختن ا‍پوزسیون رژیم ایران توسط آمریکا و متحدینش در منطقه مهمترین عاملی است که می تواند به تغییر این رژیم و پایان دادن به بی ثباتی در خاورمیانه منجر شود.
شرایط بین المللی کنونی هم فرصتی برای مردم و جنبش اپوزسیون ایران و هم مردم منطقه و جهان است که نابودی اُم القرای بنیادگرایی و تروریسم را جشن بگیرند. 
ترجمه ترجمه این مقاله با تغییراتی اندک در سایت العربیه انگلیسی