آيا ميدانيد موز خون ساز است؟


موز به افرادي که داراي فشار خون بالايي هستند کمک مي‌کند، همچنين خطر حملات قلبي را کاهش مي‌دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول مي‌باشد.
زادگاه اوليه موزمناطق استوايى و گرمسير است البته در بلوچستان نيز اين ميوه را مي‌کارند و محصول خوبي به دست مي‌آورند. موز داراى انواع و اقسام گوناگوني مي‌باشد و نوع نا مرغوب آن داراي هسته است. ميوه موز در صورت رسيدن داراى عطرى ملايم، خوش طعم، شيرين نرم، بسيار مغذى و قدرت غذايى آن کمي ‌از سيب‌زمينى بيشتر است. ميوه موز داراى ويتامين‌هاى A، B، C و80 درصد قند مي‌باشد، ولى از نظر مواد چربى، سلولز و کلسيم فقير است و به همين جهت افرادي که از اين ميوه بيش از حد استفاده مي‌کنند مبتلا به اختلالات معده، سوء‌هاضمه و يبوست شده، کم‌خون و ضعيف مي‌شوند. در ميوه رسيده موز مقدار زيادي پتاسيم، فيبر، منيزيم، مس و نشاسته وجود دارد. مبتلايان به آلبومين مي‌توانند موز را همراه با غذاهاى مناسب ديگر ميل نمايند و براي آنها بسيار مفيد است.



ميوه خون‌ساز
موز را به صورت کاملا رسيده مصرف کنيد زيرا خوردن ميوه خام موز توليد کوليت مي‌نمايد. افرادي که مبتلا به مرض قند و يبوست هستند بايد از خوردن موز پرهيز کنند. بعضى‌ها نسبت به ميوه موز حساسيت دارند و پس از خوردن آن زبانشان ورم کرده و يا جوش مي‌زند بهتر است اين اشخاص بعد از خوردن موز از يک ميوه ترش يا آبليمو استفاده کنند. موز يکى از ميوه‌هاى خون‌ساز است و اشخاص ضعيف را چاق مي‌کند. سرفه‌هاي خشک را آسان و سينه را نرم مي‌نمايد. ضماد ميوه موز جهت سوختگى آتش مفيد مي‌باشد و چنانچه بلافاصله به کار رود، از تاول زدن جلوگيرى مي‌نمايد. پاشيدن خاکستر پوست درخت موز جهت بند آوردن خون و درمان زخم‌ها نافع مي‌باشد. افراد مسن و سرد مزاج‌ها بهتر است در خوردن موز زياده‌روي نکنند و اين ميوه را به صورت ناشتا ميل ننمايند. جوشانده ريشه درخت موز ضد کرم است. پوست ميوه موز از سمت داخل جوهر را به خود مي‌گيرد و در زمان‌هاي قديم براي پاک کردن جوهر و مرکب از روي دست آن را به کار مي‌بردند. عصاره ميوه موز را مي‌توان به اطفال شيرخوار داد همچنين کمپوت ميوه موز جهت افراد مسن و اشخاصى که معده‌اي ضعيف دارند تجويز مي‌شود.


کاهش حملات قلبي


موز به افرادي که داراي فشار خون بالايي هستند کمک مي‌کند، همچنين خطر حملات قلبي را کاهش مي‌دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول مي‌باشد. ماده معجزه‌آسا موجود در موز که سيستم گردش خون را تنظيم مي‌کند، پتاسيم است و بدليل داشتن پتاسيم زياد، ضدسرطان بوده و غذاي خوبي براي ماهيچه‌ها مي‌باشد. تحقيقات نشان مي‌دهد که اثر موز بر روي زخم بيشتر از داروهاي گران‌قيمتي است که پزشکان تجويز مي‌کنند. موز از نظر طب قديم ايران معتدل و ‌تر است و خون را غليظ مي‌کند. موز ميوه‌اي گرم و پرانرژي و از نظر ارزش غذايي برابر گوشت است و فقط چربي و کلسيم کمتري دارد.