گردهمایی بزرگ ایرانیان تبعیدی در پاریس برای حفاظت از کمپ اشرف

شنبه، ۰۴ تیر ۱۳۹۰ / ۲۵ ژوئن ۲۰۱۱

AddThis Social Bookmark Button
خبرگزاری اتریش ۲۸ خرداد : هزاران تن از ایرانیان تبعیدی از سرتاسر جهان روز شنبه در یک گردهمایی بزرگ در پاریس خواستار حفاظت بین‌المللی برای کمپ پناهندگان اشرف در عراق شدند. یک سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران می‌گوید سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باید از ۳۴۰۰تن مخالفان ایرانی در قبال خطر حملات دیگری از سوی نیروهای امنیتی عراق حفاظت کنند. آنها همزمان خواستار یک ”تغییر دموکراتیک در ایران ”شدند. تظاهر کنندگان می‌گویند که سیاست مماشات غرب در قبال رژیم آخوندی باید خاتمه یابد.
زمینه گردهمایی بزرگ پاریس قبل از هر چیز به حمله نظامی عراق علیه کمپ اشرف در اوایل آوریل برمی‌گردد. در جریان این درگیری ۳۶تن کشته و حدود ۳۰۰نفر مجروح شدند. مریم رجوی رئیس جنبش مقاومت گفت که این حمله به‌دستور دولت ایران صورت گرفته است. شورای ملی مقاومت معتقد است ”که این کشتار تنها یک دلیل داشته است: اطاعت از فرامین صادر شده از سوی تهران ”.
دیکتاتور عراق صدام حسین (۱۹۳۷ تا ۲۰۰۶) قرارگاه اشرف را در دهه ۸۰ در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال بغداد اجازه داد ایجاد شود. این قرارگاه قرار بود که در جنگ علیه کشور همسایه به‌عنوان پایگاهی برای یک جنبش مقاومت ایران که در تبعید سازماندهی شده است، عمل کند. در این کمپ در حال حاضر حدود ۳۴۰۰تن از ایرانیان مخالف رژیم به‌سر می‌برند. از زمان سقوط [صدام] حسین پیوسته تنش هایی بین مجاهدین خلق در این قرارگاه از یک سو و ادارات عراقی از سوی دیگر رخ داده‌اند. نمایندگان دولت عراق که زیر هژمونی احزاب مذهبی شیعی قرار داشته و روابط خوبی با تهران دارد، این جنبش ایرانی را به‌عنوان ”گروه تروریستی ”قلمداد می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز سازمان مجاهدین خلق ایران را در گذشته به‌عنوان سازمان تروریستی رده‌بندی کرده بود ولی در سال ۲۰۰۹ این سازمان را از لیست تروریستی خود حذف نمود.
در بین سخنرانان مهمان از جمله شهردار سابق شهر نیویورک رودی جولیانی و سیاستمدار آمریکایی پاتریک کندی قرار داشتند. هم‌چنین یک سخنرانی برای رئیس با سابقه مجلس فدرال آلمان ریتا زوسموت در نظر گرفته شده است.