فتواي آفت الله دردسر ساز شد!

نشریه پولتیکو   اينجا  در مقاله‌ای با عنوان «فتوای آیت الله گفت و گوهای اتمی را پیچیده می‌کند» فتوای كشكي سيد علي خامنه‌ای ولي فقيه رژيم آخوندها  در مورد حرام بودن دستیابی به تسلیحات اتمی را دردسرساز دانست.
پولتيكو نوشت:«فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه‌ای مبنی بر اینکه دستیابی به تسلیحات اتمی خلاف تعالیم اسلامی است مشوق باراک اوباما در انجام مذاکرات اتمی بود.»
 اما به نوشته این نشریه حال که به پایان مهلت مذاکرات، یعنی نهم تیرماه نزدیک می‌شویم و قدرت‌های جهانی خواستار روشن شدن پیشینه برنامه اتمی رژيم ایران هستند، کارشناسان می‌گویند که وجود این فتوا به عامل برهم زننده توافق تبدیل شده است، زیرا جامعه جهانی خواستار شفافیت  رژيم ایران درباره پیشینه اتمی جنجال برانگیز است، اما کارشناسان می‌گویند که اعتراف ایران به پیگیری تسلیحات اتمی عملا به معنای تحقیر شدن رهبر این کشور است.

دولت اوباما به عنوان راه حل خواستار توضیح ایران به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره است، اما توضیحات ایران به معنی شفافیت کامل درباره عملکرد گذشته‌اش نیست.
به نوشته این مقاله شاید حصول توافق نیازمند مصالحه‌ای است که بر پایه آن در حالیکه ایران کماکان پیشینه احتمالی دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند، به آژانس بین المللی انرژی اتمی به اندازه‌ای اطلاعات بدهد که این نهاد بر تمامی جوانب پیشینه جنجال بر انگیز برنامه اتمی ایران واقف شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یکسال گذشته بارها از بدون پاسخ ماندن دو پرسش آژانس از ایران خبر داده بود اما مقامات ایران گفته بودند که پاسخ دادن به این پرسش‌ها زمان بر است
گفتني است كه در آستانه پايان ضرب الاجل مذاكرات اتمي وزراي خارجه  كشورهاي فرانسه، انگليس و آلمان به رژيم ايران هشدار دادند و خواستار توافقي قاطع در مذاكرات اتمي شدند. 
به گزارش راديو فرانسه، لوران فابیوس،  در پایان گفتگوی یک ساعته اش با وزیر امور خارجة رژيم  ایران در لوکزامبورگ سه شرط ضروری فرانسه را برای رسیدن به یک توافق بر سر برنامة  اتمی ایران برشمرد. او گفت : یک توافق مستحکم با ایران باید دربرگیرندۀ محدودیت زمانی در توانایی های هسته ای ایران در حوزه های تحقیق و تولید باشد. او گفت برای این منظور باید یک رژیم کنترل کامل بر برنامة اتمی ایران و در صورت لزوم بر تأسیسات نظامی این کشور اعمال شود. وزیر امور خارجة فرانسه در ادامه گفت که معنای این شروط این است که اگر ایران به تعهدات اش عمل نکند، مجازات های بین المللی علیه این کشور باید به طور خودکار احیا و اعمال بشوند.

از نظر لوران فابیوس کلیه این تدابیر برای امنیت منطقه و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای ضروری است. 
خبرگزاری فرانسه 22 گزارش داد ،فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان روز دوشنبه اول تیر 94 گفت: لندن خواستار توافقی با نظارت قاطع اتمی با رژیم ایران بوده که همراه با بازرسیهای کامل از تأسیسات آن است. این بازرسیها مرزسرخ مطلق در هر توافقی تا ضرب‌الاجل 30ژوئن می‌باشد. 
هاموند بعد از مذاکره با جواد ظریف در حاشیه اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: ما نمی‌توانیم روی مرز سرخهای مطلق خود سازش کنیم. اگر توافق انجام دهیم، باید قابل راستی آزمایی باشد.
فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه 1تیر 94 گفت «اگر رژیم ایران می‌خواهد تا هفته آینده و طبق برنامه تعیین شده توافق جامع هسته‌یی با شش قدرت جهانی را امضا کند، نباید از تعهدات قبلی خود طفره برود». 
به گزارش خبرگزاری آلمان وزیران خارجه آلمان، انگلستان و فرانسه روز دوشنبه همراه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جواد ظریف وزیر خارجه رژیم ایران در لوگزامبورگ دیدار کردند. وزیر خارجه آلمان گفت «رسیدن به توافق نهایی محتمل است، اما برای عملی شدن آن رژیم ایران به جای طفره رفتن و مانور دادن روی آخرین جزییات باید به مذاکره سازنده بپردازد». 
خبرگزاری آلمان گفت «طرفین هنوز بر سر سرعت لغو تحریم رژیم ایران و میزان و نحوه بازرسی بین‌المللی از مراکز و تأسیسات هسته‌یی این رژیم به توافق نرسیدند».
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجة رژيم ایران، پیش از ملاقات با همتایان اروپایی اش در لوکزامبورگ گفت که برای دستیابی به توافق بر سر برنامة اتمی کشورش دو طرف باید از زیاده خواهی چشم پوشی کنند.