امريکا بايد قولش را نگه دارد-هافينگتون پست




 اين مقاله به قلم هوارد دين, فرماندار سابق ورمونت  و از كانديداهاي حزب دمكرات آمريكا براي رياست جمهوري است  كه در روزنامه هافينگتون پست در تاريخ22 اوت 2011  منتشر شده است.


اخيرا صحبت زيادي در مورد از دست اعتبار رتبه اول در اقتصاد براي امريکا بوده است. ولي نگه نداشتن قول امريکا براي افراد کمپ اشرف در عراق نيزتهديد تضعيف کشور بزرگمان را دارد. در حال حاضر 3400 عضو اپوزيسيون ايران معروف به ام.اي.ک يا مجاهدين در عراق در کمپ اشرف هستند که بسياري از آنها خانواده هايشان توسط ملاهاي ايران زنداني، شکنجه و اعدام شده اند. 
عليرغم اين واقعيت که مجاهدين از سال 2001 خشونت را رد کرده اند، برخي معتقدند و تبليغ مي کنند که مجاهدين يک گروه تروريستي است. واقعيتهاي کليدي وجود دارند که در مقاله هاي اخيرا نوشته شده در مورد اين 3400 نفر بي سلاح يا ناديده گرفته شده يا مطرح نشده است. اول اينکه از وقتي مجاهدين در سال 1997 بعنوان يک سازمان تروريستي نامگذاري شد چيزهاي زيادي تغيير کرده است. در شهادت اخير به کنگره  فاش شد كه مارتين اينديک سفير سابق امريکا در اسراييل و معاون وزير خارجه در امور خاورنزديک در زمان کلينتون، اذعان كرده است كه انگيزه نامگذاري سال 1997 براي گشودن مذاکره با رژيم حاکم بر ايران بوده است.

دوم در ژوييه 2010 دادگاه استيناف امريکا در واشنگتن دي.سي حکم داد که به گروه در واقع امکان روند منصفانه داده نشده و به وزارت خارجه دستور داد که نامگذاري تروريستيش را بازبيني کند. بطور مشخص دولتهاي فرانسه، انگلستان و اتحاديه اروپا حکم داده اند که مجاهدين يک سازمان تروريستي نيست. در حال حاضر تنها دو کشوري که روي آنچه حالا يک طبقه بندي بي اعتبار است توافق دارند امريکا و ايران هستند. 
سوم در سال 2003 ازتش امريکا با مسالمت ساکنين کمپ اشرف را خلع سلاح کرد. ماموران اف.بي.آي امريکا از اشرف بازديد و همه 3400 ساکن آن را مورد سوال قرار دادند. هيچکدام با تروريستها يا تروريسم ارتباطي نداشتند. ارتش امريکا کتبا قول داد که هر ساکن در قبال تهديدات خارجي محافظت خواهد شد. 
چهارم در سال 2009 و باز در سال 2011، به نيروهاي امريکايي توسط دولت عراق به رهبري نوري المالکي دستور داده شد که نزديکي اشرف را ترک کنند. نيروهاي عراقي به اشرف رفتند و 47 غير نظامي بي سلاح را کشتند. اکثر صدها نفري که مجروح شدند از خدمات پزشکي محروم بودند در حالي که نيروهاي امريکايي بي تحرک در چند مايلي آنها ايستاده بودند. 
پنجم، در حالي که در حال حاضر ساکنين اشرف مي خواهند که به ساير کشورها منتقل شوند، طرحي که توسط لارنس باتلر از وزارت خارجه امريکا پيش برده مي شود در عوض آنها را به يک منطقه ديگر در عراق منتقل مي کند و امنيت آنها را تضمين مي کند. با اين وجود هنوز نه دولت امريکا و نه عراق تا کنون قول خود به ساکنين اشرف را نگاه نداشته اند. 
برخي پيشنهاد مي کنند که يک گروه برجسته دوحزبي و کارشناسان مطلع ضد تروريسم امريکايي منجمله مديران سابق سيا، ان.اس.ا، ان.اس.سي، اف.بي.آي ، يک دادستان سابق، وزير سابق امنيت داخلي، روساي ستاد مشترک ارتش، فرمانده تفنگداران دريايي، فرمانده ناتو، فرمانده سنتکام، معاون وزير خارجه در امور ضد تروريسم، فرمانداران، ژنرالها و بسياري ديگر بخاطر حمايتشان از ساکنين اشرف دستمزد گرفته اند. 
اين صرفا صحيح نيست. امريکا به مجاهدين قول داد که ما از آنها محافظت مي کنيم. ما معتقديم اينکه بگذاريم اين 3400 نفر به قتل برسند و شکستن آن قول اشتباه است. ما معتقديم که دست آخر اين بحث در مورد امريکاست نه افراد اشرف. امريکا کشوري است که به آزادي و حاکميت قانون احترام مي گذارد. ما بايد قولمان را نگه داريم و به افراد اشرف کمک کنيم از عراق بيرون بيايند. ما بايد از آنهايي که با مسالمت و از طريق روشهاي دمکراتيک براي آزاديشان مي جنگند حمايت کنيم. اگر ما اين کار را نکنيم و مجددا در حالي که 3400 مرد و زن و کودک بي سلاح توسط دولت ايران يا مزدوران عراقيش به قتل مي رسند کنار بايستيم، ما خود را بعنوان يک کشور بزرگ تضعيف کرده ايم. زمان آن است که امريکا قولش را به افراد اشرف نگه دارد. 


دکتر هوارد دين، فرماندار سابق ورمونت است. در حالي که او سخنراني هاي دستمزد پرداخت شده براي مجاهدين از طريق موسسه هري واکر داشته است، بخاطر اين ستون پولي نگرفته و نظرگاهاي ارائه شده نظر خودش بر اساس موضوعات انساندوستانه مطرح در اينجاست.