اجلاس موفق اپوزسیون سوریه در ریاض و ائتلاف ۳۵ کشور مسلمان دو تحول مهم

روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر گروههای مخالف ٰرژیم اسد در پایان اجلاس دو روزه خود در ریاض پایتخت عربستان سعودی به بیانیه مشترکی دست یافتند که شامل ۵ محور بود:
حفظ تمامیت ارضی سوریه
خروج نیروهای خارجی
پایان وضعیت نظامی 
استقرار یک جانشین سیاسی برای رژیم نظامی اسد
برکناری اسد و جایی در آینده سوریه نداشتن
این توافق مشترک اپوزسیون سوریه با استقبال دولت های آمریکا؛ فرانسه؛ انگلستان؛ آلمان و ... روبرو گردید.تا قبل از اعلام نتیجه اجلاس ریاض کمتر کسی تصور می‌کرد که چنین نتیجه‌یی بتواند حاصل شود.
در بیانیه پایانی این اجلاس بر ضرورت حل بحران سوریه از طریق سیاسی و بر اساس بیانیه ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل و بر تأسیس حکومتی دموکراتیک، غیرنظامی و فدرال تأکید شد. 
آنها اعلام کردند که بر اساس بیانیه ژنو و تحت نظارت سازمان ملل و تضمینهای آن و در دوره‌ای مشخص، آماده شرکت در مذاکرات با نمایندگان رژیم اسد هستند و توافق شد که هیأتی از اپوزیسیون و نمایندگان رژیم اسد در خلال ده روز اول ژانویه با یکدیگر مذاکره کنند، اما رژیم اسد هر گونه مذاکره با اپوزیسیون را رد کرد.
در بیانیه ژنو از رژیم اسد خواسته شده که پرتاب بشکه‌های انفجاری و اعدامها را متوقف کند. تمامی زندانیان را آزاد کند. محاصره را از روی شهرها بردارد و اجازه ورود کمکهای انسانی را به تمامی شهرها بدهد. از روسیه نیز خواسته شده است که بمباران مناطق اپوزیسیون و غیرنظامیان را متوقف کند.
اپوزیسیون سوریه با انتخاب یک هیأت عالی ۳۲ نفر را برای شرکت در مذاکرات معرفی نمود . در این هیأت ۱۰ نماینده از گروه‌های مسلح، ۹عضو از ائتلاف، ۵ عضو از هیأت هماهنگی و ۸ شخصیت مستقل حضور دارند.
در طول ۵سال جنگ میان مردم سوریه با رژیم بشار اسد و با حمایت رژیم آخوندی، مهمترین مانع بر سر راه حمایتهای بین‌المللی از اپوزیسیون سوریه، تشتت و تعدد گروهها و جریانهای اپوزیسیون بود. چیزی که به رژیم آخوندی هم امکان داد که روی اختلافات سرمایه‌گذاری کند و آنها را رودرروی هم قرار دهد. همین وضعیت باعث شده بود که در اذهان بین‌المللی، گروه‌های مبارز به معتدل و غیرمعتدل دسته‌بندی شوند و قدرتهای جهان درگیر این نگرانی باشند که ممکن است کمکهای نظامی به دست گروه‌های غیرمعتدل برسد. این نگرانی زمینه لازم را برای غلبه سیاستهای مماشاتگرانه با رژیم آخوندی و دیکتاتور سوریه فراهم کرده بود. اکنون اعلام تشکیل یک هیأت واحد ۳۲ نفره شامل همه گروهها به‌عنوان نماینده مردم سوریه می‌تواند بر روی همه این نگرانی‌ها و پیامدهای ناشی از آن تا حد زیادی قلم بطلان بکشد و امکان محدود کردن سیاستهای مماشاتگرانه را فراهم سازد.
می توان گفت موفقیت اجلاس اپوزسیون سوریه در ریاض یک تحول مهم بود و گامی در راستای تحمیل جام برشام بر رژیم آخوندهااست.
از سوی دیگر و اندکی پس از این اجلاس و موفقیت آن؛ ما شاهد بیانیه مشترک تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم با حضور ۳۵ کشور در یک اتاق مشترک در ریاض پایتخت سعودی هستیم.
 اینجا
 کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف عبارتند از: سعودی، اردن، امارات متحده عربی، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سرالئون، سومالی، گابون، گینه، فلسطین، جمهوری کومور، قطر، کوت دی فوار، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مغرب، موریتانی، نیجر، نیجریه. یمن و اوگاندا. همچنین این ائتلاف از تایید ۱۰کشور اسلامی دیگر از جمله اندونزی برخوردار شده که قرار است اقدام‌های لازم را در این زمینه به اجرا در بیاورند. 
در بیانیه تشکیل ائتلاف که آن را خبرگزاری دولتی سعودی (واس) منتشر کرده، آمده است: «تشکیل ائتلاف بر پایه این فرموده خداوند (وتعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان) و آموزه‌های شریعت اسلامی و احکامش که تمام انواع تروریسم را تحریم کرده و آن را جنایتی محکوم و رانده شده از سوی تمام ادیان آسمانی و فطرت انسانی دانسته، صورت گرفته است.»  اینجا
این بیانیه افزوده است: «تروریسم و جنایت‌های وحشیانه‌اش که شامل فساد فی الارض و از میان بردن سکونت‌گاه‌ها می‌شود، شرعا حرام است و نقض خطرناکی برای کرامت انسانی و حقوقش از جمله حق حیات و حق امنیت به شمار می‌رود. همچنین منافع کشورها و جوامع را با خطر روبرو می‌سازد و ثبات آن‌ها را تهدید می‌کند.» 

واکنش رژیم ایران  در قبال  این ائتلاف با محوریت عربستان که سیاست اصلی این کشور  در تقابل با دخالت های رژیم ایران در کشورهای عربی و منطقه می باشد و در یمن این تقابل مدتی است به تقابل نظامی کشیده شده می‌تواند تأثیرات دامنه‌داری بر جغرافیای سیاسی منطقه داشته باشد که تا کنون به‌طور رسمی سکوت بوده است. اما رسانه های رژیم هراس و آشفتگی رژیم را بازتاب داده اند. بنابراین سکوت رسمی  نشانه آن نیست که رژیم آن را بی‌اهمیت شمرده، بلکه علت، دشواری موضعگیری در قبال آن است؛ چرا که تضاد رژیم را نه تنها با عربستان بلکه با سایر ۳۴کشور عضو این ائتلاف و حتی با ۱۰کشور دیگر حامی ائتلاف، فعال و تشدید می‌کند و موجب انزوای بیشتر خود رژیم می‌شود. از سوی دیگر نیز روشن است که رژیم نمی‌تواند با این ائتلاف همسو شود چون ائتلاف مزبور در عمق و کانون خودش علیه رژیم می‌باشد. 
ژنرال احمد العسیری مشاور وزیر دفاع عربستان که همراه با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به قاهره سفر کرده بود در یک موضعگیری آشکار پس از تشکیل این ائتلاف از رژیم ایران خواست دست از دخالت در کشورهای عربی و حمایت از تروریسم بردارد.   اینجا
وی گفت: اکنون از عملیات مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنیم رژیم ایران باید دخالت در سوریه و یمن را متوقف کند، این رژیم همچنین باید به حمایت خود از تروریسم در لبنان و عراق پایان دهد.

ژنرال احمد العسیری افزود: ”تمام شبه‌نظامیان تروریست را رژیم ایران تشکیل داده است، اولین گامی که رژیم ایران باید بردارد پایان دادن به دخالت در کشورهای عربی و اسلامی است“.
آیا این تحول انزوای بیش از پیش رژیم و تعیین تکلیف در یمن و سوریه را نشان نمیدهد؟