سفر اردوغان به تهران و تضادها و نيازهاي رژيم آخوندي به ترکيه


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه روز چهارشنبه، نهم فروردين ماه ۱۳۹۱ به تهران آمد و جمعه صبح ۱۱ فروردين به آنکارا بازگشت. از آنجا که ارودغان بعداز اجلاس «امنيت هسته اي» که با حضور بيش از ۵۰ تن از سران کشورهاي جهان در سئول برپا شده بود، به تهران آمد، اين سفر حائز اهميت ارزيابي شده است. گمانه  زني ها اين است که اردوغان حامل پيام اجلاس براي رژيم بوده است.  اجلاسي که رژيم و کره شمالي غايبان و در عين حال مخاطبان اصلي آن بودند.
اردوغان با احمدي نژاد و خامنه اي ملاقات کرد. در حاليکه قرار بود روز چهارشنبه که وارد تهران شد، با احمدي نژاد ملاقات کند ولي احمدي نژاد با او در صبح پنجشنبه ديدار کرد و خامنه اي نيز بعداز ظهر پنجشنبه در حرم امام رضا با او ملاقات کرد. (بنظر ميرسد اين مسئله براي زدن توي سر اردوغان بوده است(
اردوغان در پنجشنبه شب با کانال ۲ تلويزيون رژيم مصاحبه کرد و در اين مصاحبه در برابر حرفهاي خامنه اي در مورد سوريه و در برابر ادعاي رژيم در مورد قيام بحرين  موضع گرفت. و به صراحه گفت که در بحرين خبري نيست.
اردوغان ملاقاتش با خامنه اي پشت درهاي بسته بود. که رسانه هاي قسمت هائي از صحبت خامنه اي که مواضع رژيم در مورد سوريه را ، منتشر کردند. ولي از مواضع اردوغان در اين ملاقات مطلب قابل توجهي منتشر نکردند. امروز (۱۱ فروردين) آخوند کاظم صديقي امام جمعه موقت در نماز جمعه گفت:  خامنه اي  درباره بحران سوريه به نخست وزير ترکيه گفته است: " ما در مسئله سوريه کوتاه نمي آييم و سوريه خط مقاومت ماست و هر طرح آمريکايي که در جريان سوريه مطرح شود از ديدگاه ما مردود است.". ....

اما اردوغان در مصاحبه با شبکه دوم تلويزيون ايران، به اوضاع سوريه پرداخت و گفت: "سوريه تاکنون مسائل زيادي را قبول کرده اما تاکنون ۱۷هزار نفر از سوريه به ترکيه پناهنده شده اند که در اردوگاه هاي ترکيه جاي گرفته اند و طي ديداري که با پادشاه اردن داشتم در حدود ۹۰ هزار پناهنده نيز به آنجا مراجعه کرده اند ما علاوه بر داشتن هزاران کيلومتر مرز با سوريه، روابط اجتماعي و مردمي نيز داريم. پناهندگان براي خارج شدن از سوريه تلاش مي کنند که در روابط ديپلماتيک برقرار است....  سوريه بايد به دموکراسي و اراده ملت پاسخگو باشد و خواسته مردم رأي گيري است.... آيا  بشار اسد صندوق ها را جلوي مردم مي گذارد اگر واقعا نمي ترسد و مطمئن هست، صندوق ها را در اختيار مردم گذاشته و اجازه دهد احزاب تشکيل شوند و حزب بعث ديگر نبايد، حزب، تشکيل دهد و بايد به گذشته واگذار شود."
نخست وزير ترکيه تصريح کرد: "ما نمي توانيم سالهاي قبلي را جلوي روي خود قرارداده و حزب بعث نمي تواند الگوي خوبي براي سوريه باشد، بايد به دنبال الگوهاي بهتربود و با منتقل کردن تجربه هاي خود به اراده ملت سوريه احترام بگذاريم."
روز جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ که اردوغان به ترکيه بازگشت، تانر ييلديز وزير انرژي ترکيه اعلام کرد که ۱۰ درصد از واردات نفتش از ايران را کاهش ميدهد. و سروري نماينده مجلس در ۱۲ فروردين گفت: «ترکيه با مواضع غلط خود و قرار گرفتن در پازل آمريکا در قبال سوريه، هم وجاهت انقلابي‌اش را از دست داد و هم از صف مقاومت خارج شد.»


تضادهاي رژيم با ترکيه
۱. اختلاف در قيام سوريه
ترکيه آشکار را در مقابل بشار اسد قرار گرفته و خواهان کنار رفتن بشار اسد از قدرت است و در مقابل رژيم بعنوان جبهه مقدم استراتژيک خود، ميخواهد بشار اسد را حفظ کند. چنانکه در سفر ارودغان به تهران هم شاهد بوديم، خامنه اي در ملاقات با ارودغان روي اين مسئله انگشت گذاشت و اردوغان هم در مصاحبه با تلويزيون کانال ۲ رژيم مقابل حرفهاي خامنه اي موضع گرفت. تضاد بر سر سوريه تا آنجا است که هفته نامه نشريه صبح صادق، ارگان رسمي سپاه پاسداران در ۲۸ تير ۱۳۹۰ نوشت: «چنانچه مقامات ترکيه بر ادامه مسير فعلي که منجر به تنش‌هاي بيشتر و واگرايي مي‌شود، اصرار ورزند تا آنجا که ايران ناچار شود ميان ترکيه و سوريه يکي را انتخاب کند، منطق منافع راهبردي و شناخت ايدئولوژيک، ايران را به سوي انتخاب سوريه سوق خواهد داد.» 
۲.  “ بهار عرب سدي“ در برابر “بيداري اسلامي“ (دخالت رژيم در اين کشورها) 
در گزارشات دروني رژيم، از اينکه ترکيه بعنوان “الگوي اسلام سکولار“ در کشور عربي جا باز کرده نگران و آنرا سدي در برابر نفوذ و دخالت ها رژيم آخوندي در اين کشورها مطرح ميکنند. از جمله در اين گزارشات آمده:
• ترکيه با حمايت از قيام کنندگان سوريه و حمايتي که از آنها ميکند، اخوان المسلمين کشورهاي عربي علاوه بر اخوان المسلمين سوريه را بخود جذب کرده است.
• ترکيه تلاش ميکند که بعنوان يک الگو اسلام سکولار در کشورهاي عربي خود را جا بياندازد. در گزارشات تأکيد شده که “الگو اسلام سکولار ترکيه براي کشورهاي اسلام گراي مصر، تونس، ليبي و حتي فلسطين جذابه پيدا کرده است. به نظر مي‌رسد اسلام گرايان طيف اخوان المسلمين در سرتاسر خاورميانه در راستاي حضور موثر در قدرت ناچار شده اند با برخي ملي گرايان و طرفداران غرب ائتلاف کنند و حتي ارتباطاتي را نيز با آمريکا بر قرار کنند.  که اين مواضع همسو با ترکيه و در مقابل مواضع جمهوري اسلامي است.“
• ترکيه  تلاش کرده و ميکند که  حماس را که در جريان سوريه از بشار اسد فاصله گرفته را جذب کند. 
۳. سپر موشکي:
از جمله طرح هاي رژيم آخوندي که آشکارا و با سر و صدا روي آن تبليغ ميکند، توان موشکي است. در مقابل، آمريکا براي خنثي سازي توان موشکي رژيم آخوندي، سپر موشکي در خاک ترکيه را قرار داده است. 
در شرايطي که ترکيه در حال تصميم گيري براي قبول سپر موشکي در خاکش بود، مرکز پژوهش هاي مجلس رژيم در اواخر تيرماه ۱۳۹۰ در گزارشي از سپر پدافند موشکي ناتو به عنوان «تهديدي جدي براي جمهوري اسلامي» ياد کرد. و حسين ابراهيمي، نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس رژيم اعلام کرد اين سامانه براي «حفاظت از اسرائيل» طراحي شده و در صورتي که به ايران حمله شود، کشور «حق دارد از خود دفاع کند.»
ترکيه در ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ تصميم به استقرار سپر موشکي ناتو در خاک خود را گرفت. که با واکنش تند رژيم آخوندي مواجه شد. سرتيپ پاسدار اميرعلي حاجي زاده، فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران در تهديدي آشکار اعلام کرد که سامانه راداري ناتو در ترکيه در مقابل موشک‌هاي بالستيک ايران ناکارآمد است و «در صورتي که مورد تهديد قرار بگيريم، اول سپرهاي موشکي ناتو در ترکيه را خواهيم زد.» وي همچنين به ملت ترکيه توصيه کرد که جلوي «توطئه» آمريکا را بگيرند.
۴. اختلاف در پرونده هسته اي
رژيم آخوندي، نگراني ترکيه از برنامه هسته اي را روي حفظ اسرائيل توسط آنکارا (در علن) اعلام ميکند، در حاليکه مشکل ترکيه با رژيم آخوندي، مشکل ايران هسته اي است. مشکلي که تک تک همسايه هاي ايران نيز از آن ابراز نگراني کرده اند. ترکيه به هيچ وجه حاضر نيست در همسايگي خود ايراني را ببيند که به ادعاي آژانس در مظان اتهام انحراف به استفاده غير صلح آميز از برنامه هسته اي خود است و از اين رو پرونده اش به شوراي امنيت ارجاع شده است.
کريستين ساينس مانيتور در ۲۲ آذر ۱۳۹۰ به نقل از «نميک تان»،  سفير ترکيه در آمريکا گفته است «اگر آمريکا هم با ايران هسته‌اي کنار بيايد، ‌ما نمي‌آييم. شايد هيچ کشوري به اندازه‌ ترکيه که با ايران مرز مشترک دارد، براي دور نگاه‌ داشتن تهران از دستيابي به سلاح هسته‌اي انگيزه نداشته باشد.َ»
نيازمندي رژيم در اين شرايط به ترکيه
مهمترين نياز رژيم به ترکيه در زمينه اقتصادي در شرايط تحريم است. در گزارشي از مراکز تحقيقاتي وابسته به باند خامنه اي آمده است: ضعف و کاستي اساسي در اقتصاد ايران وابستگي توليد داخلي به واردات کالاهاي واسطه اي و سرمايه اي است. آمار گمرک نشان مي‌دهد که حدود ۸۰ درصد از واردات رسمي کالا به اقتصاد ايران را کالاهاي واسطه‌اي (مواد اوليه) و سرمايه‌اي تشکيل مي‌دهد و نه کالاهاي مصرفي. بنابراين تحريم ها تأثير مستقيم روي کالاهاي واسطه اي (مواد اوليه) دارد که  به توليد در داخل اقتصاد ايران آسيب مي‌زند. زيرا چنين کاهش وارداتي در اقتصاد ايران قبل از اينکه به معناي کاهش مصرف باشد به معناي کاهش توليد و کاهش اشتغال و کاهش سرمايه گذاري‌هاي توليدي است.
در ادامه اين گزارش آمده است: واردات اين کالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي به اقتصاد ايران در حال حاضر در شرايط تحريم به طور عمده از کشورهاي ترکيه، روسيه، چين، هند و امارات تأمين مي‌شود. که بخاطر مرز مشترک، ترکيه و امارات داري اهميت بالاتري است. اين تهديد وجود دارد که ترکيه هم همانند امارات که  چندي معاملات دلاري در تجارت با ايران را حذف کرد، ترکيه اين اقدام را بکند.