اجلاس شوراي امنيت ملل متحدبه رياست سوزان رايس سفير آمريکا

روز جهارشنبه  ۱۰آوريل ۲۰۱۲ برابربا(۲۲فروردين۱۳۹۱) شوراي امنيت ملل متحد  ,شش هزارو هفتصد و چهل و هفتمين اجلاس خود را  به رياست سوزان رايس  
سفير آمريكا تشكيل داد.  دراين جلسه وضعيت عراق دربرنامه قرارگرفت و ازآقاي مارتين کوبلر,نماينده ويژه دبيرکل ملل متحد خواسته شد که درجلسه شرکت کرده و گزارش دهد.


كوبلر گفت: « خانم رئيس خيلي متشکرم, برايم جاي خوشوقتي زيادي است که دومين گزارش دبيرکل در ارتباط با پاراگرف ششم از قطعنامه ۲۰۰۱ در رابطه با فعاليت يونامي و نيز گزارش در مورد شرايط اين کشور را  تقديم کنم.


مارتين کوبلر , نماينده ويژه دبيرکل ملل متحد و رئيس هيئت همياري سازمان ملل براي عراق
خانم رئيس،
يکسال پيش در ۸ آوريل ۲۰۱۱ حوادث تراژديک در کمپ اشرف به مرگ دهها تن از ساکنان کمپ اشرف و زخمي شدن صدها تن ديگر منجر شد.  به منظور يافتن يک راه حل مسالمت آميز و بادوام يونامي و دولت عراق يک يادداشت تفاهم در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ امضا کردند. دولت عراق موافقت کرد  که مهلت براي بستن کمپ را به تعويق بيندازد. از فوريه تا هم اکنون، حدود ۱۲۰۰ تن از ساکنان اشرف به طور امن به مکان ترانزيت موقت در کمپ حريه (آزادي) در نزديکي بغداد منتقل شدند. ناظران سازمان ملل در آنجا مستقر شده اند تا هم جابجايي و هم وضعيت در کمپ حريه (آزادي) را ساعت به ساعت مانيتور کنند. کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد يک تيم در کمپ ازادي مستقر کرده است که تعيين هويت و بررسي تقاضا براي پناهندگي بررسي کند. 
من ميخواهم روشن سازم که   اين ياداشت تفاهم درباره يک جابجايي داوطلبانه است و اجراي آن وابسته به اين است که همگي طرفها بصورتي مسالمت آميز و با نيت خوب عمل کنند. 
بايد توجه داشت که در ۸ آوريل حادثه اي در اشرف در جريان آماده سازي براي انتقال چهارمين گروه ساکنان بوقوع پيوست. يک رويارويي صورت گرفت و اکنون مانيتورهاي سازمان ملل گزارش ميدهند که وضعيت به آرامش بازگشته است.
 هر دو طرف  همکاري و آماده سازي براي انتقال گروه بعدي را از سر گرفته اند.

من بسيار مايل بودم که گزارش دهم که يک گروه ديگر ۴۰۰ نفره به کمپ آزادي منتقل شده اند. اين حادثه اما به طور موقت در جابجايي وقفه ايجاد کرد. هم اکنون که ما صحبت ميکنيم مانيتور کنندگان سازمان ملل در کمپ آزادي و در اشرف هستند و من خوشحالم که گزارش دهم که گروه بعدي ۴۰۰ نفره ساکنان، بلافاصله بعد از اينکه بارگيري دارايي هاي شخصي آنها خاتمه يابد حرکت خواهند کرد. اين علامتي مثبت از حسن نيت ساکنان است. و من به درگير بودن فعال خودم ادامه ميدهم تا تفاهمي برسر موضوعات باقيمانده حاصل شود. 
با اين جابجايي نيمي از ساکنان کمپ اشرف به کمپ  آزادي جابجا شده اند.   من مايلم که از اين فرصت استفاده کنم و موارد زير را بيان کنم. 
اول اينکه ميخواهم بگويم که از مقامات عراقي به طور خاص نخست وزير مالکي و مشاوران آن و همچنين ژنرالهاي درگير و بسياري افراد پليس و ارتش عراق براي صبر و همکاري در تضمين جابجايي امن سه گروه اول ساکنان قدرداني مي کنم.  
من آنها را تشويق ميکنم که انتقال  باقيمانده ساکنان را به شيوه اي دنبال کنند که حقوق انساني و سلامت و امنيت ساکنان تضمين شود و از هرچيزي که مي تواند تحريک کننده باشد، پرهيز کنند . 
ما هرکاري را که ممکن است انجام ميدهيم که به دولت عراق ياري برسانيم که باقيمانده ساکنان را منتقل کند. هر چند که  هنوز موانع عمده اي بر سر راه وجود دارد که ممکن است نياز به انعطاف درمورد ضرب الاجل را ايجاب کند.
دوم : من مايلم  همچنين  اين را پررنگ و برجسته کنم  که ساکنان کمپ عليرغم مشکلات اوليه، حسن نيت و همکاريشان را در طول پروسه انتقال نشان داده اند ، ساکنان بواقع يک مسير طولاني را طي کرده اند زيرا ترک کردن محلي که براي دو دهه در آن زندگي کرده اند دشوار است . و من واقعا ساکنان را تحسين مي کنم که به اين حسن نيتشان ادامه بدهند  و به کار شان با روحيه همکاري ادامه دهند. 
سوم و مهمتر از همه من فراخوانم را به کشورهاي عضو تکرار مي کنم که ساکنان کمپ را در کشورهايشان بپذيرند.  اکنون که کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد کارش را شروع کرده است زمان حساسي است که جامعه بين المللي که کانديداهاي واجد شرايط را بپذيرند و در پروسه انتقال به لحاظ مالي تأمين کنند.
 حمايت جامعه بين المللي به فوريت مورد نياز است من از اجلاس مشترک کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد  و يونامي  وکشورهاي ثالث که در ۲۳ مارس در ژنو برگزار شد استقبال کردم که  بيش از ۳۰ کشور عضو در آن شرکت کردند ولي هيچ کشوري براي پذيرش ساکنان تعهد نپذيرفت .
 دريک فراخوان کمک که همان روز با هدف بدست آوردن ۳۹ ميليون دلار براي پروژه اشرف صورت گرفت فقط يک کشور عضو تعهد کاملي را پذيرفت که اين بمراتب کمتر از آنچيزي است که ما اميد داشتيم . بدون حمايت بين المللي اين پروسه نمي تواند موفق شود . 
آخرين نکته مهم من مي خواهم از همکارانم در يونامي و کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد و دفتر کميسارياي عالي حقوق بشر براي کار  و تلاش زيادشان تشکر کنم. پرونده اشرف بار سنگيني روي دوش آنها  گذاشته است و من مي توانم روي همکاري اکثر همکارانم حساب کنم . من از ناظران ملل متحد در کمپ آزادي تقدير مي کنم و کارمندان کميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد، که بطور خاص ستونها را در شرايطي حقيقتا خطرناک همراهي کردند . همچنانکه در گزارش دبيرکل آمده است اين پروسه هنوز شکننده است و نمي توان لحظات خشونت را از آن حذف کرد . بنابر اين ما بايد هشيار باشيم. 
متشکرم
سوزان رايس: حالا نوبت را به نماينده عراق مي دهم.


نماينده عراق:
با کمک يونامي بخصوص نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل مارتين کوبلر ۱۲۰۰ عضو گروه مجاهدين خلق  از کمپ اشرف به کمپ ليبرتي منتقل شده اند. دولت عراق از اعضاي شوراي امنيت ملل متحد ميخواهد که براي جابجايي اين افراد به کشورهاي ديگر کمک کنند زيرا که دولت عراق بنا به قانون اساسي اش نميتواند به آنها اجازه دهد که در عراق بمانند.