سفر کوفي عنان به تهران


مسافرت دو روزه کوفي عنان به تهران به پايان رسيد، در اين سفر با سعيد جليلي دبير شوراي علي  امنيت رژيم و نماينده خامنه اي در اين شورا ملاقات کرد. همچنين به جنوب ايران رفت و با احمدي نژاد ملاقات نمود. و ملاقاتي هم با صالحي وزير خارجه داشت. ...
خواست کوفي عنان در اين سفر از رژيم آخوندي اين بود که مانع طرح کوفي عنان در سوريه نشود و از قتل و کشتار مردم سوريه دست بردارد. 
اما رژيم آخوندي طرح کوفي عنان ناکافي دانست و از کوفي عنان خواست که ۶ مورد زير را  در طرحش بگنجاند.
۱- بشاراسد خط قرمز ايران است و جمهوري اسلامي به هيچ وجه اجازه سقوط رئيس جمهوري قانوني سوريه را نمي دهد.!!
۲-  هرتغييري درسوريه درچارچوب اصلاحات آغازشده ازسوي رئيس جمهوري قانوني اين کشور و زير نظر بشاراسد محتمل است.

۳- هرگونه برخورد غيراصولي با موضوع سوريه آثار و تبعات مخربي درفضاي منطقه اي و فرا منطقه اي خواهد داشت.
۴- هيچ کس حق ندارد حقوق مشروع مردم سوريه را ناديده بگيرد و بايد فرصت لازم به بشاراسد داده شود تا اصلاحات انجام شود. (منظورش از حقوق مشروع، ادامه حکومت نامشروع اسد است)
۵- مداخله خارجي درامور سوريه و ايجاد درگيري هاي مسلحانه از جانب برخي کشورهاي منطقه که به صراحت اعلام کرده اند تا براندازي بشاراسد ايستاده اند بلافاصله بايد قطع شود.
۶- راه حل مسئله سوريه پايبندي همه طرف ها به قواعد دموکراسي است.
در گزارشي که دبيرخانه شوراي عالي امنيت رژيم از ملاقات سعيد جليلي با کوفي عنان براي رسانه ها فرستاده که براساس آن خبر رساني کنند، آمده است:


جليلي در ديدار با عنان


راه حل مسأله سوريه، پاي¬بندي همه طرف¬ها به قواعد دمکراسي است
دبيرخانه شوراي¬عالي امنيت ملي -  ۲۳/۰۱/۱۳۹۱ 
نماينده سازمان ملل در امور سوريه صبح امروز با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي¬عالي امنيت ملي ديدار و درباره تحولات سوريه با وي گفت¬و¬گو کرد. 
جليلي در اين ديدار طرح کوفي عنان را مبهم و ناقص خواند و تصريح کرد که “مأموريت نماينده سازمان ملل در صورتي موفقيت¬آميز خواهد بود که با واقعيت¬هاي آن کشور منطبق باشد“ که يکي از اين واقعيت ها: “جايگاه جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات منطقه¬اي و بين¬المللي است.  جمهوري اسلامي ايران همواره بر حل و فصل مسالمت¬آميز مسأله سوريه بر مبناي، دولت قانوني اين کشور و خواست مردم بدون دخالت خارجي تأکيد داشته و معتقد است و همه طرف¬ها را بر پاي¬بندي عملي به قواعد دمکراسي ملتزم نمايد. “ جليلي در مقابل خواست کوفي عنان که ميخواست رژيم آخوندي کمک تسليحاتي و اعزام پاسداران سرکوبکرش به سوريه قطع کند تا طرحش پيش برود، تأکيد کرد که“راه حل مسأله سوريه بايد مبتني بر دو مرحله باشد. در مرحله اول سازوکاري طراحي شود که گروه¬هاي مسلح ضد دولت و کشورهايي را که با کمک¬هاي لجستيکي و تسليحاتي در صدد ايجاد منطقه حائل هستند. تا سوريه  نيز به توقف خشونت و درگيري و همچنين برقراري ثبات و امنيت پاي¬بند سازد و در مرحله دوم انتخابات آزاد پارلماني بر اساس قانون اساسي اصلاح¬شده اين کشور در موعد مقرر برگزار و بر اساس آن دولت منتخب برآمده از پارلمان تشکيل شود.“