روز تاريخي هيجده تير قيام در برابر سراب اصلاح طلبي را فراموش نكنيم!

 در آستانه روز  فراموش نشدني هيجده تير ۱۳۷۸ هستيم روزي كه دانشجويان و مردم قهرمان تهران  با قيام يک‌هفته‌يي خود زمين را در زير پاي آخوندهاي دژخيم به‌لرزه درآوردند. اين روز روزي ستايش انگيز و يك نقطه عطف در تاريخ جنبش دانشجويي است.  در اين روز دانشجويان در برابر سراب اصلاح طلبي  و بساط شعبده بازي يك آخوند شياد و حيله گر  و مانور اصلاح طلبي قلابي اش كه هدفي جز حفظ و بقاي  همين رژيم پليد و سركوبگر را نداشت به پا خواستند  و آن را در هم پيچيده و كمر شكن نمودند. قيام 18تير خيزش اعتراضي دانشجويان عليه اختناق رژيم آخوندي بود که با شرکت گسترده مردم و جوانان دلير از ديگر نقاط به‌سرعت به ‌يک قيام بزرگ در تهران، تبريز و شانزده شهر ديگر ايران تبديل شد و به‌مدت يک هفته، رژيم ولايت فقيه را به‌لرزه درآورد.
در آستانه اين روز تاريخي رژيم و عواملش در شبكه هاي اجتماعي بويژه در سايت بالاترين تلاش مي كنند با تفرقه اندازي و راه انداختن دعواهاي حيدري نعمتي اذهان را از توجه به اين روز و گراميداشت آن  كه در تجمعات و گردهمايي هايي اعتراضي و ضد ديكتاتوري تجلي پيدا مي كند منحرف و مانع از اتحاد و همبستگي براي تبليغ و تدارك گراميداشت اين روز بشوند.
 با مروري کوتاه و فشرده به ‌رويدادهاي مهم اين قيام پرده از چهره ي رژيم و مزد وران سركوبگرش بر مي گيريم كه در تلاش براي گسترش خفقان و سركوب از دانشگاه وخيابانهاي ميهن به دنياي مجازي و شبكه هاي اجتماعي كه وسيله اي براي تبليغ و ترويج و اطلاع رساني هستند مي باشند بر مي گيريم و با اين يادآوري و اعلام  آمادگي براي حمايت از جنبش دانشجويي و قيام دليرانه آنان و ساير جوانان و مردم ميهنمان  به وظيفه ملي و ميهني خود با فرياد دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد قيام مي كنيم و  به پيشواز گراميداشت هيجده تير مي رويم.  
جمعه 18تير: در ساعتهاي اوليه بعداز نيمه‌شب، جمع کثيري از دانشجويان در خوابگاه دانشجويي تهران به ‌تظاهرات ضدحکومتي دست‌زده و عليه اختناق و سانسور رژيم شعار مي‌دهند.
صبح جمعه 18تير: ـ ساعت 4صبح يکانهاي سرکوبگر، منطقه خوابگاه دانشجويان را به ‌محاصره درآورده با پرتاب گاز اشک‌آور به‌ د‌انشجوياني که شعار مي‌دادند، حمله بردند و آنان را که بالغ بر ۱۳۰۰تن بودند با باتون، چماق و قنداق تفنگ مورد ضرب‌وشتم قراردادند. واحدهاي سرکوبگر سپس به‌ خوابگاهها حمله برده و ضمن تخريب ساختمانها، وسايل و اتاقها، چندتن از دانشجويان را براثر واردکردن ضربات مرگبار و يا پرتاب از پنجره، به‌شهادت مي‌رسانند. تلويزيون سي.ان.ان در گزارشي  به نقل از شاهدان عيني مي گويد:” تعداد کشته‌ها در اين تهاجمها حداقل ده نفر بوده است“.
ظهر 18تير: ـ پس‌از نمازجمعه بار ديگر عده‌يي از اوباش به‌ همراه نيروهاي انتظامي به ‌کوي دانشگاه حمله کرده و تعدادي از دانشجويان را با چاقو، قمه و پنجه‌بکس مجروح و مصدوم مي‌کنند.
عصر 18تير:  ـ دانشجويان به ‌ماشين وزير کشور و نماينده خامنه‌اي حمله کرده و شيشه‌هاي آن‌ را مي‌شکنند، دانشجويان شعار مي‌دادند: مي‌کشم مي‌کشم آن‌که برادرم کشت، خامنه‌اي حيا کن رهبري را رها کن‌ ! مرگ بر استبداد، زنده‌باد آزادي!
ـ درجريان هجوم سبعانه مزدوران، دست‌کم 6تن از دانشجويان از‌جمله نعيمي، ياوري و سهرابي جان خود را از دست مي‌دهند. يکي از آنها به‌دليل اين‌که توسط پاسداران از طبقه‌هاي فوقاني ساختمان به ‌پايين پرتاب شده و ديگري به‌دليل ضربه‌هاي شديد باتون به ‌سرش، شهيد شده‌اند.
در اين درگيري بيش‌از ۱۰۰۰تن از دانشجويان با سرودست و پاي شکسته و با بدنهاي مجروح بدون کمترين امکان رسيدگي در بحبوحه درگيري رها مي‌شوند. از هرسو صد‌اي ناله به‌گوش مي‌رسد.
ـ پاسداران با حمله به‌ بيمارستانها که تعدادي از دانشجويان مجروح در آن بستري بودند، کليه زخميها را به ‌مکان نامعلومي منتقل مي‌کنند.
پاسداران دانشجويان معترض را دستگير و با خود به ‌محل نامعلومي منتقل مي‌کنند.
شنبه 19تير: ـ دانشجويان مستقر در‌ کوي دانشگاه در ‌تمام طول جمعه‌شب با روشن‌کردن آتش دربرابر نيروهاي سرکوبگر، که آنان را در محاصره خود گرفته‌اند، به‌ مقاومت مي‌پردازند.
ـ براثر شليک پاسداران، يکي از دانشجويان از ناحيه چشم مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح مي‌شود‌. وي بعداز چند ساعت به‌شهادت مي‌رسد.  
ـ خاتمي يک نشست اضطراري با سرکردگـان امنيتي رژيم برگزار ه و يک حکومت نظامي اعلام‌نشده به‌دنبال اين نشست در تهران برقرار مي‌شود‌.
ـ دانشجويان در محل دانشگاه دست به ‌تظاهرات زدند، واحدهاي ضدشورش پاسداران به‌ د‌انشجويان حمله برده و تعدادي را مجروح و مصدوم مي‌کنند‌. دانشجويان شعار مي‌دادند: 18تير امسال، 16آذر ماست‌. آنها همچنين شعار ”درود بر مجاهد“ سردادند‌. آنها پيراهن خون‌آلود دانشجوي به‌شهادت‌رسيده را بر سر دست بلند کرده بودند‌.
ـ وزير فرهنگ و آموزش عالي طي اطلاعيه‌يي استعفاي خود را اعلام داشت و سرکوب خونين دانشگاه را ”يک بحران ملي“ خواند‌.
ـ تعد‌اد دانشجويان در تظاهرات با پيوستن ساير دانشجويان دانشگاهها به‌ هزاران تن بالغ گرديد، نيروهاي سرکوبگر به ‌ربودن دانشجويان زخمي از بيمارستانها اقدام کردند‌.
 ـ حوالي غروب هزاران تن از دانشجويان با لباس سياه به ‌نشانه‌ عزاداري براي 7دانشجوي شهيد و جهت آزادي دانشجويان اسير دست به ‌تحصن زدند‌.
 
- خبرگزاري فرانسه طي خبري در اين‌ باره نوشت: «تظاهرکنندگان که يک پيراهن خون‌آلود برسر دست گرفته بودند، ‌شعار مي‌دادند 'دانشجو بپاخيز! برادرت کشته شد! ' برخي دانشجويان که صورت خود را با پارچه پوشانده بودند، فرياد مي‌زدند 'مرگ بر استبداد، زنده‌باد آزادي' ». ـ در پي 40‌ساعت درگيري در دانشگاه تهران، رئيس دانشگاه تهران و رؤساي کليه دانشکده‌هاي آن از شغل خود استعفا مي‌دهند. پيش‌از آن وزيران بهداشت و درمان و فرهنگ و آموزش عالي و موسوي ‌لاري، وزير کشور، از معاونت فرماندهي نيروي انتظامي استعفا داده بودند.
ـ تلويزيون سي.ان.ان طي گزارشي مي‌گويد بازار تهران در حمايت از دانشجويان تعطيل مي‌شود.
ـ دانشجويان در سوگ 7دانشجوي شهيد، لباس سياه پوشيده و از ساعت 6 بعدازظهر براي آزادي ياران اسير خود دست به ‌تحصن مي‌زنند. 
يکشنبه 20تير: ـ فرياد هزاران تن از دانشجويان که شعار «مرگ بر استبداد، زنده‌باد آزادي مي‌دادند، دانشگاه تهران را به ‌لرزه درآورد‌.  دانشجويان با خروش شعار مرگ بر خامنه‌اي، چماقداران و پاسداراني را که قصد تهاجم به ‌تظاهرات داشتند، کتک زدند و فراري دادند و موتورهايشان را به ‌آتش کشيدند‌.
ـ رويتر گزارش داد: «دانشجويان شعار مي‌دهند: ”ما دولت زور نمي‌خواهيم، پليس مزدور نمي‌خواهيم' ». رويتر افزود: «‌پيامدهاي اين درگيريها جمهوري اسلامي را تکان داده است».
ـ دانشجويان دانشگاههاي تبريز، اصفهان، رشت، شيراز و مشهد نيز در حمايت از خيزش دانشجويان در تهران دست به‌ تظاهرات زدند‌.
ـ در تهاجم وحشيانه مزدوران سرکوبگر به‌ تظاهرات دانشجويان تبريز بيش‌از هشت‌صد نفر زخمي‌شده و تعداد زيادي از دانشجويان دستگير يا مفقود مي‌شوند.
ـ با برقراري حکومت نظامي در شهر تبريز، تانکها در خيابانها مستقر مي‌شوند، مردم به ‌حمايت از دانشجويان، دفتر هواپيمايي، بانک صادرات، و يک پمپ‌بنزين را به‌ آتش مي‌کشند‌.
ـ د‌ر حمايت از دانشجويان دانشگاه تبريز، بازار تبريز بسته مي‌شود‌.
ـ ‌در تظاهرات دانشجويان دانشگاه مشهد، يک دانشجوي دختر به ‌شهادت مي‌رسد‌.
ـ در شهر اهواز ۳۰۰۰ و در رشت ۱۰۰۰نفر از دانشجويان در حمايت از تظاهرات تهران و تبريز دست به ‌راهپيمايي مي‌زنند. همچنين دانشجويان د‌انشگاههاي شيراز، اروميه، اردبيل، سمنان، شاهرود، ياسوج، همدان، يزد، خرم‌آباد، بندرعباس، زنجان، گرگان، سمنان، شاهرود، مراغه و اراک نيز دست به ‌راهپيمايي و تظاهرات ضدحکومتي مي‌زنند.
ـ يکي از دانشجويان که در صحنه حضور داشت در تماس با صداي مجاهد گفت: «الآن تظاهرات فقط متعلق به‌ دانشجويان نيست و هر جا که 200نفر جمع شوند و راه بيفتند، به‌ جمعيت انبوهي تبديل مي‌شوند و يک تظاهرات راه مي‌افتد».
ـ روزنامه کيهان: دانشجويان آشکارا مي‌گويند مسأله ما کل ايران است‌ !
دوشنبه 21تير 78: ـ تظاهرات صدهزار تن در تهران با شعار ”توپ، تانک، بسيجي، ديگر اثر ندارد“ همچنان ادامه دارد‌.
ـ راديو و تلويزيون رژيم (به‌نقل از گزارشگر صحنه در ساعت ۴.۳۰بامداد) اعلام کرد که علاوه بر آتش‌زدن خودروها و ساختمانها «تظاهرکنندگان با توسل به ‌زور وارد دانشگاه تهران شده‌اند و اقدام به ‌تخريب و آتش‌زدن جايگاه نمازجمعه کردند» .
ـ خامنه‌اي پس‌از چندروز سکوت، ‌طي سخناني درباره‌ تظاهرات دانشجويان و قيام مردم تهران ‌گفت: «دشمن، امنيت ملي ما را هدف گرفته است، امنيت ملي از همه ‌چيز واجب‌تر است». ‌خامنه‌اي گفت: «مراقب دشمن باشيد. مبادا غفلت کنيد از دشمن. دشمنان اصلي ما طراحان اين قضايا هستند».
- ظهر دوشنبه دههاهزار دانشجو در ادامه جنبش اعتراضي‌خود در دانشگاه تهران تجمع مي‌کنند. دانشجويان آزاده هنگام پخش سخنراني خامنه‌اي که از بلندگوهاي مسجد دانشگاه تهران پخش مي‌شود، ‌ خامنه‌اي را هو‌ مي‌کنند.
ـ دانشجويان، آخوند ابطحي، رئيس‌دفتر خاتمي و اتومبيلش را سنگباران مي‌کنند که موجب شکسته‌شدن شيشه اتومبيل وي و فراري‌شدن خود او مي‌گردد.
ـ استادان دانشگاه تهران در حمايت از دانشجويان اعلام اعتصاب مي‌کنند.
- رژيم در هراس از گسترش تظاهرات و جهت آمادگي براي سرکوب، دو هليکوپتر را بالاي سردر دانشگاه به‌ پرواز درمي‌آورد.  
ـ روزنامه‌ نشاط اعتراف مي‌کند محمد فرجي، دانشجوي دانشکده حقوق در ناآراميهاي روزهاي گذشته به‌ شهادت رسيده است.
ـ مردم قهرمان تهران از حوالي ظهر در نقاط مختلف شهر از بهارستان و ميدان توحيد و ولي‌عصر تا خيابان انقلاب و دانشگاه وارد کارزار مي‌شوند. مردم از سراسر شهر دسته‌دسته به‌سمت چهارراه ولي‌عصر دست به‌ راهپيمايي مي‌زنند و در اعتراض به ‌سرکوب خونين دانشجويان به ‌تظاهرکنندگان مي‌پيوندند.
ـ از چهارراه اميرآباد تا اتوبان آل‌احمد، دانشجويان و مردم شعار مي‌دهند: «اي مردم باغيرت حمايت حمايت»، «مرگ بر بسيجي»، «لحظه‌به‌لحظه گويم، زير شکنجه گويم، يا مرگ يا آزادي»، «درود بر مجاهد، مرگ بر استبداد»، «20سال سکوت تمام شده، مردم قيام شروع شده».
ـ در اکثر نقاط تهران از‌جمله ميدان توپخانه، لاله‌زار، ‌ناصرخسرو و چهارراه استانبول مردم دست به‌ اعتراض زده و ساختمانهاي دولتي را مورد حمله قرار مي‌دهند. 40هزارنفر در چهارراه ولي‌عصر جمع مي‌شوند، تظاهرکنندگان يک ماشين راهنمايي رانندگي، بانک سپه و ايستگاه شرکت واحد را به ‌آتش کشيده و ساختمانهاي دولتي را مورد حمله قرار مي‌دهند.
ـ انبوه جمعيت، هراس رژيم آخوندها را برمي‌انگيزد. مردم شعار مي‌دهند:‌ «استقلال، آزادي»، «انصار جنايت مي‌کند، رهبر حمايت مي‌کند»، «توپ تانک بسيجي، ديگر اثر ندارد».
- درگيريهاي گسترده بين آدمکشان رژيم و مردم از ساعت 2بعدازظهر در ميدان ولي‌عصر آغاز مي‌شود.
ـ حوالي ساعت 4بعدازظهر جمعيت تظاهرکننده دربرابر دانشگاه تهران به‌ هزار تن مي‌رسد. دورتادور دانشگاه تهران نيز نيروي انتظامي مستقر است.
- به‌ دستور شوراي عالي امنيت رژيم، عوامل سرکوبگر نيروي انتظامي وارد کار مي‌شوند. تظاهرکنندگان از زمين و هوا به ‌گلوله بسته مي‌شوند. دهها تن کشته و صدها تن مجروح مي‌شوند. جنايتکاران نيروي انتظامي در ميدان ولي‌عصر تهران دهها نفر را دستگير مي‌کنند.
ـ روزنامه ابرار در سرمقاله‌ خود با ابراز وحشت از گسترش قيام مردم مي‌نويسد: «مجاهدين که سالها در پي فرصت مناسبي براي ضربه‌زدن به ‌نظام و انتقام‌گرفتن از مسئولان به‌سر مي‌بردند، اکنون ميان دانشجويان رخنه کرده و با طرح شعارهاي ضدملي، زمينه را براي تعرض به‌ مقدسات اسلامي فراهم ساختند. اين حوادث و وقايع کمترين ترديد را درباره سازماندهي برون‌مرزي اين اغتشاشات غيرقابل‌قبول و اجراي موبه‌موي اين توطئه ازسوي ايادي داخلي برجاي نمي‌گذارند».
ـ روزنامه کيهان از قول دانشجويان مي‌نويسد: «آنها مي‌خواهند به‌جاي آرم جمهوري اسلامي، ‌ نقش شيروخورشيد بر پرچم ايران نقش ببندد». يادآوري مي‌شود که پرچم شيروخورشيد نشان، مصوبه شوراي ملي مقاومت و مربوط به ‌مردم و مقاومت ايران است.
- درمسير حرکت جمعيت به‌سوي دانشگاه صنعتي شريف، حوالي کارخانه پپسي‌کولا نيز، عوامل نيروي سرکوبگر انتظامي با گلوله و گاز اشک‌آور به ‌طرف مردم به‌جان‌آمده شليک مي‌کنند. در تقاطع خوش نيز يک‌بار ديگر تظاهرکنندگان مورد حمله پاسداران و عوامل نيروي انتظامي قرار مي‌گيرند.
ـ کلانتري هشت در چهارراه رودکي مورد حمله مردم خشمگين قرار مي‌گيرد.
ـ 4تن از تظاهرکنندگان به ‌نامهاي رضا حيدري، روزيتا حيدري، علي کريمي و محمد محمدي در خيابان انقلاب با شليک گلوله توسط جنايتکاران نيروي انتظامي به‌شهادت مي‌رسند.
ـ خيابان آزادي تهران به‌ هنگام شب نيز صحنه درگيريهاي خونين ميان پاسداران، نيروي انتظامي و ساير نيروهاي سرکوبگر رژيم آخوندي در مقابل دانشجويان معترض است که صفوفشان با پيوستن دهها هزار تن از مردم تقويت شده است.
ساعت 6بعدازظهر‌ مزدوران رژيم، مردمي را که از درب شرقي دانشگاه خارج مي‌شوند، به ‌رگبار گلوله مي‌بندند. 50 تا 60نفر از مردم و دانشجويان به‌شهادت مي‌رسند. شهيدان را در مسجد دانشگاه جمع مي‌کنند. صداي آمبولانسها قطع نمي‌شود. هليکوپترهاي نيروهاي سرکوبگر بر بالاي دانشگاه درپروازند. صفوف تظاهرات را مردم از پيروجوان و زن‌ومرد تشکيل مي‌دهند. مسأله به ‌يک خيزش عمومي تبديل شده است. ‌اکثر شهيدان نيز از مردم هستند.
ـ رهبر مقاومت طي پيامي درباره قيام خونين دوشنبه 21تير، اقدام دانشجويان مجاهد و مبارز تبريز را ستود.
مردم و دانشجويان شعار مي‌دهند «حکومت آخوندي برکنار‌ ، برکنار»، «بچه‌ها قيام شروع شد، 20سال سکوت تمام شد»، «واي به‌ روزي که مسلح شويم»
ـ در ادامه تظاهرات روز دوشنبه، شب‌هنگام نيز مردم تهران عليه رژيم آخوندي تظاهرات مي‌کنند.
ـ جنايتکاران نيروي انتظامي در تبريز اجتماع دانشجويان را به‌ رگبار گلوله بستند و دانشجويي به ‌نام کاوه محمدي، دانشجوي رشته عمران را به ‌ضرب گلوله به‌شهادت رساندند و دهها نفر ديگر را زخمي مي‌کنند. حال برخي مجروحان وخيم گزارش‌شده است.
- نيروهاي سرکوبگر بيش‌از صد نفر از دانشجويان را دستگير مي‌کنند. اوضاع دانشگاه تبريز بسيار متشنج است.
خبرگزاري رويتر گزارش داد: رهبر اپوزيسيون ايران از دانشجويان خواست به‌ برگزاري اعتراضات و تظاهرات در همه جا با شجاعت و عزم جزم ادامه دهند. رجوي همچنين از آنها خواست که «بر آزادي تمامي دانشجويان پاي بفشارند». او دولت تهران را متهم به ‌توسل به‌ بهانه‌هاي دروغين براي سرکوب دانشجويان کرد.
ـ کيهان: رهبر مجاهدين خواستار براندازي نظام شد.
ـ رژيم در نقاط مختلف شهر زره‌پوش و بعضاً در نقاطي مانند سه‌راه خاني‌آباد در نزديکي خزانه واحدهاي تانک مستقر مي‌نمايد...
ـ مردم تهران در بسياري نقاط هرگاه شهيدي به‌ خاک‌وخون مي‌غلطيد شعار مي‌دهند: 'لحظه‌به‌لحظه گويم، زير شکنجه گويم، يا مرگ يا آزادي' ، 'توپ، ‌تانک، بسيجي، ديگر اثر ندارد ”، ”به ‌مادرم بگوييد ديگر پسر ندارد'.

- در تظاهرات روز سه‌شنبه، آخوندهايي که بر سر راه جمعيت ظاهر مي‌شدند، از ترس عبا و عمامه را بر زمين انداخته و پا به ‌فرار مي‌گذاشتند.
- هزاران بسيجي و پاسدار از قرارگاه موسوم به ‌ثارالله به ‌صحنه مي‌آيند و زره‌پوشها در اطراف خيابان انقلاب و ولي‌عصر مستقر مي‌شوند.
- در مرکز شهر جمعيت کثيري به‌ جانب وزارت کشور در حرکت هستند. آتش‌سوزيهاي ميدان توپخانه و چهارراه استانبول از فاصله دور ديده مي‌شود.
ـ دامنه تظاهرات مردم تهران در مناطق جنوبي شهر بسيار وسعت گرفته است. همچنين در نارمک و ميدان 7تير نيز ميان تظاهرکنندگان و مزدوران رژيم، درگيري روي داده‌ است.
- در نازي‌آباد تهران نيز مردم به‌جان‌آمده عليه رژيم آخوندي دست ‌به تظاهرات مي‌زنند.
ـ خبرگزاري رويتر از مجروح و مصدوم‌شدن تعداد زيادي از زنان قهرماني خبر مي‌دهد که درجريان قيام مردم تهران توسط نيروي انتظامي و انصار حزب‌الله به‌شدت زخمي‌شده‌اند.
ـ رژيم آخوندي امروز سپاه‌پاسداران را نيز براي مقابله با قيام مردم به‌خيابانها آورده ‌است.

ـ به‌ هنگام شب مردم قهرمان تهران کلانتري بهارستان را به ‌تصرف خود درآوردند.
ـ بنابر يک بخشنامه محرمانه که ازسوي موسوي لاري وزير کشور خاتمي خطاب به ‌نيروهاي انتظامي در تهران صادر شد، کليه تظاهرات در تهران بايد سرکوب شود و نيروهاي انتظامي نبايد در اين ‌رابطه ”به کسي رحم کنند“. به‌ نيروهاي انتظامي اجازه داده شده که به‌ روي تظاهرکنندگان شليک کنند.
ـ بخش فارسي بي.بي.سي اعلام کرد: «مقامات گمان مي‌کنند سازمان‌مجاهدين خلق ايران در ايجاد ناآراميها نقش دارد».
ـ روزنامه‌هاي حکومتي صبح مانند ابرار با تيترهاي درشت از «شناسايي و دستگيري مجاهدين و افراد شرور در تجمع ديروز ميدان ولي‌عصر و فاش‌شدن ”طرح براندازي“ ‌آنها خبر مي‌دهند...
ـ آخوند خاتمي در مصاحبه با تلويزيون رژيم به ‌صراحت تظاهرکنندگان را تهديد به ‌دستگيري و سرکوب مي‌کند.
ـ آخوند کروبي، از عناصر باند خاتمي، در هراس از گسترش حرکات اعتراضي دانشجويان مي‌گويد: «همه ‌ما در کشتي نشسته‌ايم و اين حرکتها براي همه ‌ما نگران‌کننده ‌است».
ـ بنا به‌ گزارشهاي دريافتي 5تن از تظاهرکنندگاني که براثر شليک گاز اشک‌آور دچار تنگي نفس شده بودند، به‌شهادت رسيدند.
ـ تا ساعت سه و نيم بعدازظهر سه‌شنبه، درگيريها در چهارراه ولي‌عصر، ميدان ولي‌عصر، خيابان فردوسي و خيابان جمهوري تهران ادامه مي‌يابد.
مردم به‌جان‌آمده مغازه لاجوردي، سرجلاد به‌درک‌واصل‌شده رژيم و همچنين يک مرکز جاسوسي رژيم در لاله‌زار را به‌آتش‌کشيدند.
ـ کارگران کارخانه پلاسکو در تهران با دانشجويان اعلام همبستگي مي‌کنند.
ـ رژيم براي مقابله با قيام مردم ايران، تمام سربازاني را که به‌ مرخصي رفته‌اند، به‌خدمت فرا مي‌خواند.

چهارشنبه 23تير: ـ رژيم براي سرکوب جنبش دانشجويان و مردم تهران توسط مزدوران خود يک ضدتظاهرات راه مي‌اندازد.
ـ رژيم براي جلب هرچه بيشتر مزدوران، در رستورانهاي اطراف ميدان انقلاب و دانشگاه غذاي مجاني مي‌دهد.
ـ آخوندها سياهي‌لشکرها را با اتوبوسهاي کارخانجات صنايع دفاع و ديگر ارگانهاي رژيم، به ‌خيابان انقلاب مي‌آورند و آن‌جا تخليه مي‌کنند.
ـ خبرگزاري رژيم با ابراز وحشت از حمايت مجاهدين از قيام دانشجويان مي‌نويسد: «مجاهدين با انتشار بيانيه‌يي در آمريکا به‌ دانشجويان ايران توصيه‌ کردند بر اعتراضهاي خود بيفزايند».
ـ تلويزيون خارج‌کشوري رژيم آخوندي گفت: «حضور هواداران سازمان (مجاهدين) در خشونتهاي اخير روشن است».
ـ‌ «ايرانيان هوادار مقاومت در سراسر آمريکا از‌جمله نيويورک، دالاس و واشنگتن و نيز در شهرهاي رم، لندن، و لاهه و شهر برن در سوئيس در حمايت از خيزشهاي دانشجويي و قيام مردم تهران تظاهرات مي‌کنند».
ـ در يک کنفرانس مطبوعاتي در بن، پايتخت آلمان، مسئول کميسيون خارجه شوراي ملي مقاومت ايران گفت که مردم ايران نشان دادند که خواستار سرنگوني اين رژيم با تمام جناحهاي آن هستند‌.
ستاد فرماندهي مجاهدين در داخل کشور اعلام مي‌کند: مجموع، دستگيرشدگان در تهران و شهرستانها بيش‌از 10هزارنفر است.
هزاران تن از اعضاي خانواده‌هاي دستگيرشدگان، دربرابر زندانها و مراکز مختلف، درحال تجمع و تحصن هستند.
تلويزيون سي.ان.ان گفت: جناحهاي رژيم متفق‌القولند که عناصري از سازمان‌مجاهدين خلق، يعني گروه اپوزيسيون، به ‌نهضت دانشجويي نفوذ کرده‌اند و آنها را مجبور کردند که هرج‌ومرج ايجاد کنند.
ـ خبرگزاري رويتر به‌نقل از هدايت مستوفي، يکي از اعضاي مقاومت ايران گفت: «اين تظاهرات شامل طيف گسترده‌يي از گروههاي مختلف در شهرهاي مختلف بود. مردم به ‌دنبال تغييرات وسيع در راستاي به‌دست‌آوردن آزادي به‌ دور از ديکتاتوري مذهبي هستند».
ـ روزنامه لوموند نوشت: جنبش دانشجويي پس‌از تهران، به ‌شهرستانها سرايت مي‌کند.
ـ روزنامه نيويورک ‌تايمز نيز نوشت: «ديکتاتوري مذهبي خفقان‌آور در ايران هرگز يک بافت مناسب براي يک جامعه پيچيده و جوان 70ميليوني نبوده است».
ـ آخوندهايي که نيروهاي امنيتي را کنترل مي‌کنند، اگر فکر مي‌کنند که با گاز اشک‌آور، گلوله و اوباش مي‌توانند جلوي تغيير را بگيرند، به‌ همان درجه‌يي که شاه در دو دهه قبل عمل کرد، با تهديد يک اشتباه‌محاسبه روبه‌رو هستند» .
پنجشنبه 24تير: ـ رژيم آخوندي در وحشت از تداوم تظاهرات مردم، عملاًً در سطح تهران حکومت نظامي برقرار کرده است.
ـ از روز پنجشنبه رژيم در اکثر نقاط شهر تهران، پاسداران را مستقر کرد. مردم مي‌گويند رژيم مثل قواي اشغالگر، شهر را به‌ تصرف درآورده و آنها را از ترس چندمتر به‌ چندمتر چيده است.
ـ بعدازظهرروز پنجشنبه ايرانيان و هواداران مجاهدين در شهرهاي پاريس، رم، بن، فرانکفورت و هامبورگ براي پنجمين روز متوالي در مقابل سفارت و کنسولگريهاي رژيم، عليه تهاجم وحشيانه رژيم به ‌کوي دانشگاه تهران و سرکوب تظاهرات دانشجويان و مردم قهرمان تهران و ساير شهرهاي ايران دست به ‌تحصن و تظاهرات مي‌زنند.
ـ سازمان عفو بين‌الملل طي بيانيه‌يي درمورد ابعاد وسيع دستگيريهاي خودسرانه احساس خطر نموده و از مقامات رژيم ايران مي‌خواهد تا تمامي زندانيان سياسي را آزاد کرده و اسامي ساير متهمان را نيز اعلام نمايد. 
ـ دانشجويان دانشگاه کرمانشاه در دانشگاه رازي يک تجمع اعتراضي در حمايت از اعتراضات دانشجويان دانشگاه تهران برگزار مي‌کنند.
رفسنجاني درباره تظاهرات دانشجويان و مردم تهران و بخصوص شعارهاي آنها عليه رهبري رژيم مي‌گويد: «تلخ‌ترين موضوع اين حوادث، اهانت به‌ عمود خيمه انقلاب و ولايت ‌فقيه بود».
ـ روزنامه ابرار نوشت: مجاهدين با صدور اطلاعيه‌يي اعلام کردند تعداد بسياري از تظاهرکنندگان در درگيريهاي اخير کشته شدند. در بيانيه مجاهدين گفته شده در تظاهرات دانشجويان صدهزارنفر شرکت کردند.
ـ روزنامه رسالت نوشت: همه ما باورمندان به ‌ديدگاههاي مختلف سياسي درکنار همديگر سال 60 به ‌مبارزه با مجاهدين پرداختيم. اين‌روزها يادآور دوران رويارويي با مجاهدين و ضدانقلاب است که خيابانها را با خون خود رنگين ساختند.