تيپه رين به ناو ئاگردا (عبور از آتش) کتابی به قلم شاعر سرشناس کرد شاهو گوران

کتاب  «تيپه رين به ناو ئاگردا» كه به به زبان كردي است و به معناي   «عبور از آتش»  مي باشد، به قلم ماموستا شاهو گوران شاعر سرشناس كرد است كه با ارائه اسناد مختلف نشان می‌دهد که حاکمان تهران چگونه در تلاش بوده‌اند با سوء‌استفاده از اوضاع پیش‌آمده در جریان جنگ عراق و کویت، مرزهای بین‌المللی بین ایران و عراق را زیر پا بگذارند و برای نابود کردن ارتش آزادیبخش ملی و سازمان مجاهدین خلق وارد خاک عراق شوند. آنها وقتی نتوانستند از دیوار بالاتر از قد خود بالا بروند و شکست خوردند، تلاش کردند با تبلیغات زهرآگین و متهم کردن مجاهدین خلق به کشتن کردها و شیعیان در عراق چهره کثیف خود را بپوشانند و خود را دوست و حامی کردها و شیعیان در عراق نشان دهند. تلاشی که البته به سرعت ناکام ماند.
 تيپه رين  به ناو ئاگردا  (عبور از آتش) کتابی به قلم شاعر سرشناس کرد شاهو گوران
شاهو گوران در کتاب خود مجموعه اسناد مربوط به این واقعه را جمع‌آوری کرده است. 

کتاب «عبور از آتش» با ارائه اسناد مختلف نشان می‌دهد که حاکمان تهران چگونه در تلاش بوده‌اند با سوء‌استفاده از اوضاع پیش‌آمده در جریان جنگ عراق و کویت، مرزهای بین‌المللی بین ایران و عراق را زیر پا بگذارند و برای نابود کردن ارتش آزادیبخش ملی و سازمان مجاهدین خلق وارد خاک عراق شوند. آنها وقتی نتوانستند از دیوار بالاتر از قد خود بالا بروند و شکست خوردند، تلاش کردند با تبلیغات زهرآگین و متهم کردن مجاهدین خلق به کشتن کردها و شیعیان در عراق چهره کثیف خود را بپوشانند و خود را دوست و حامی کردها و شیعیان در عراق نشان دهند. تلاشی که البته به سرعت ناکام ماند.
 
شاهو گوران در کتاب خود مجموعه اسناد مربوط به این واقعه را جمع‌آوری کرده است. 
جالب است در حالی که آخوندها و پاسدارانش در ایران کردها را تنها به جرم کرد بودن و سنی بودن کشتار می‌کنند و فرزندان مبارزشان را در زندانها بدار می‌کشند، برای کردهای عراق دایه مهربانتر از مادر می‌شوند. ماموستا شاهو گوران در کتاب خود این دجالگری را به خوبی تشریح کرده و دعاوی آخوندها را برملا کرده است. عکس روی جلد و پشت جلد کتاب اگر ‌چه تنها دو عکس است ولی بیان گویایی برای افشای این موضوع است. در جلد کتاب حمایت بی‌دریغ مردم کردستان از مجاهدین است که چگونه آنان را یاری می‌کنند و عکس پشت جلد بساط اعدام و کشتار مردم کردستان توسط پاسداران خمینی است. پاسدارانی که حتی از اعدام زندانی بیمار روی برانکارد هم نمی‌گذشتند. 

کتاب عبور از آتش استاد شاهو گوران که در ترجمه کردی آن با وقایع سالهای اخیر، تکمیل شده است، به خوبی نشان داده است که رویارویی با ارتجاع مهیب خمینی بهایی بس سنگین می‌طلبد. فدایی بی‌کران با فدیه‌هایی عظیم. مخصوصاً که خنجرهای غدر و خیانت هم به کمک ارتجاع آمده بود تا مجاهدین و ارتش آزادی را ریشه‌کن کند. 
استاد شاهو گوران کتاب ”عبور از آتش“ را با این نتیجه‌گیری به پایان برده است:
«بێگومان خه بات و تێکۆشان و قوربانییه به خشنده کانی موجاهیدین له پێناو وه دی هێنانی خواست و ئازادی و دیموکراتیه تی گه لی ئێراندایه، ئه م خه باته پیرۆزه شیان ره نگدانه وهی به سه ر گه لانی دراوسێدا ده بێت به تایبه تی گه لی کورد له ناوه و له ده ره وه ی ئێران. 
«بی‌تردید مبارزه و فداکاری مجاهدین برای تحقق خواست آزادی و دموکراسی مردم ایران و نتایج این مبارزه تأثیر خود را بر روی مردم کشور همسایه به‌ویژه مردم کردستان در داخل و خارج ایران خواهد گذاشت».